gedreven ondernemer

In dit artikel

3 manieren waarop mens en strategie met elkaar verbonden zijn

Strategie klinkt als iets technisch. Keuzes maken, processen uitwerken, uitvoeren. Maar net daarin ligt de valkuil van heel wat KMO’s. Strategie is juist heel menselijk. Bouw een strategie uit met aandacht voor mens, organisatiepersoonlijkheid en organisatiecultuur. Enkel zo krijg je een krachtige strategie die jouw concurrenten je niet na zullen doen. Een strategie die je op lange termijn doet uitblinken in jouw markt. Ontdek hier 3 manieren waarop mens en strategie met elkaar verbonden zijn.

1. Strategie start bij jou als ondernemer


Jij bent de zaakvoerder van je KMO. Je bent de basis van alles. Als er iets gebeurt, ben jij de strohalm waaraan iedereen zich recht houdt. Het is dan ook van het grootste belang dat jij er als ondernemer staat. Dat je energie haalt uit wat je doet. Dat je je laat leiden door jouw eigen bewuste en onbewuste drijfveren. Doe je dat niet, dan vloeit jouw energie weg en ben je niet langer de rots in de branding. Een strategie uitbouwen voor je bedrijf start dus bij jou als ondernemer. Als mens. Wat wil je? Waar wil je naartoe? Wat motiveert jou? Gebruik dit als basis voor de verdere uitbouw van je strategie en boek succes.

2. Jouw medewerkers als essentieel onderdeel van je strategie


Een KMO valt of staat met de mensen die eraan meewerken. Of het nu over een klein of een groter team gaat. Iedereen heeft invloed op je werking. Ga strategisch aan de slag met je medewerkers. Plaats iedereen op de juiste plaats om competenties en vaardigheden ten volle in te zetten. Dit versterkt niet alleen je bedrijf. Dit versterkt ook hun motivatie om samen naar eenzelfde doel toe te werken.

Geef iedereen duidelijke doelen. Geef hen inspraak. Luister. Gebruik hun kennis van zaken om je bedrijf beter te maken. Laat elk van hen een onderdeel zijn van de toegevoegde waarde die je biedt aan je klanten. En zorg er ook voor dat nieuwe teamleden passen binnen je bedrijfscultuur en je team. Dit is een strategisch sterke zet die je concurrentievoordeel enorm veel kracht bij zet. Want als er iets is wat je concurrent niet kan kopiëren, dan zijn het wel de mensen.

3. Je organisatiepersoonlijkheid en organisatiecultuur hangen samen met de mensen


Jouw organisatiepersoonlijkheid is de identiteit van je KMO. Hoe komt je bedrijf over bij de buitenwereld? Welk gedrag vertoont jouw onderneming?

Organisatiecultuur gaat dan weer over hoe je binnen je bedrijf werkt. Wat zijn de onderlinge gedragscodes? Wat zijn de geschreven en ongeschreven regels binnen je bedrijf?

Zowel organisatiepersoonlijkheid als organisatiecultuur zijn onmisbare elementen bij het ontwikkelen van duurzaam concurrentievoordeel. De mensen binnen je bedrijf zijn hier in twee richtingen mee verbonden.

Aan de ene kant geven ze deze twee aspecten vorm. Jouw team vormt de menselijke basis voor jouw identiteit en cultuur.

Aan de andere kant bepalen de persoonlijkheid en cultuur van je bedrijf ook de mensen. Het is onmogelijk om jouw bedrijf te doen matchen met alle persoonlijke waarden en drijfveren van elke medewerker. Hier en daar zijn dus compromissen nodig. Het is wel belangrijk dat dit voor het grootste deel overeenkomt. Een medewerker die dag in dag uit dingen moet doen die volledig tegen zijn eigen waarden indruisen zal vroeg of laat afhaken. En remt intussen de werking af. Teamleden die wel passen bij je organisatiepersoonlijkheid en -cultuur zijn net versterkend voor je team.

Kort samengevat. De mensen vormen mee de persoonlijkheid en cultuur van je KMO. En je cultuur en persoonlijkheid vormen mee de mensen binnen je onderneming.

Over de auteur

Eric Debacker

Eric Debacker

Eric Debacker is de drijvende kracht achter gedreven.be. Met een MBA als achtergrond heeft hij een jarenlange internationale business én KMO ervaring. Het promoten van strategisch ondernemen voor ondernemers is zijn ultieme doelstelling.

7 tips om gedreven te ondernemen

Voor de ondernemer verloopt de weg naar succes vaak mat vallen en opstaan. Maar hoeveel kan je als mens dan aan? En hoe vaak kan je terugveren na een tegenslag? 

Met onze 7 tips sta je sterker in je schoenen.