gedreven toekomst

II. AMBITIE

In dit artikel

7 manieren om maatschappelijk verantwoord ondernemen in je bedrijfsstrategie op te nemen

Dat er meer hoop wordt gevestigd in de bedrijven dan in overheden als het op het voortbestaan van onze planeet aankomt, is niet nieuw. Heel wat consumenten hechten zoveel belang aan maatschappelijk verantwoord ondernemen dat ze bereid zijn over te schakelen van of naar een bepaald merk. De lockdown en de maatregelen rond social distancing hebben dit nog extra benadrukt.

Bovendien heeft de Corona-crisis zowat iedereen gedwongen om over het algemeen anders te gaan denken. Bedrijven hebben massaal veel veranderingen doorgevoerd aan een snelheid waarvan ze zelf verstomd staan. Maar dat heeft er wel toe geleid dat bedrijven terug durven geloven in hun mogelijkheden om te veranderen (verbeteren) en dat het onderwerp van maatschappelijk verantwoord ondernemen terug op tafel kan komen.

Tijd dus om MVO ook in jouw bedrijfsstrategie op te nemen.

 

In eerste instantie is het belangrijk om MVO niet te zien als een doel op zich, maar een als een deel van je bedrijfsfilosofie. Een manier om het verhaal achter je producten en diensten mee te onderbouwen. Naast het nadenken over de vraag “wat is onze bedrijfsdoelstelling?” ga je daarom ook aan de slag met “hoe verstevig ik die bedrijfsdoelstelling?”.

Wij geven je 7 nieuwe mogelijkheden om die vraag te benaderen.

1. Bouw een goed verhaal


Het ligt bijna voor de hand dat je met je bedrijf een goed doel steunt, maar een keuze maken uit het uitgebreide aanbod valt je misschien moeilijk. Ga daarom op zoek naar een goed doel dat je kan kaderen binnen je bedrijfsfilosofie. Creëer hierrond een verhaal dat je kan uitdragen.

Zo stapte het Franse parfummerk Guerlain mee in een programma van UNESCO om het voortbestaan van de bijenpopulatie te ondersteunen. Het bedrijf heeft een deel van haar populariteit te danken aan Keizerin Eugénie, de laatste keizerin van Frankrijk. Zij maakte van Guerlain de hofleverancier voor haar Eau de Cologne Impériale. De bij was haar symbool. Dit inspireerde het parfummerk tot het lanceren van de Abeille Royale-productlijn en dus ook tot het steunen van imkers wereldwijd.

2. Veranker je lokale positie


“Produceer Lokaal” is de volgende stap in het “Koop Lokaal”-verhaal. Jouw sociale engagement richt zich daarbij niet enkel op tewerkstelling in eigen land, maar ook op een vermindering van transport en vervuiling.

In Frankrijk werd het Jeansmerk 1083 daar een prachtig voorbeeld van: hun broeken worden 100% in eigen land gemaakt. Daardoor wordt de route van het kledingstuk beperkt van gemiddeld 63000 km (!) tot 1083 km, de langst mogelijke afstand tussen 2 Franse steden.

3. Selecteer je partners en leveranciers


Wil je je duurzaamheidsverhaal een stapje verder nemen? Zorg dan ook dat jouw partners en leveranciers erin meegaan. Jouw eigen zero-waste inspanningen kunnen slechts voldoende impact hebben als de hele keten er aan meewerkt.

LiveZero uit Hongkong weigert zelfs pertinent om samen te werken met bedrijven die niet actief bezig zijn met de reductie van afval. Door onder andere te eisen dat verpakkingen recycleerbaar zijn of vloeistoffen in glazen flessen worden geleverd, versterken zij hun eigen verhaal én dat van hun leveranciers. Bij het publiek dat ze daarmee aanspreken sluiten zich almaar meer mensen aan.

4. Beperk jouw activiteiten tot diegene die in jouw doelstelling passen


Onderstreep het belang dat je aan je bedrijfswaarden hecht door definitief komaf te maken met activiteiten die je niet kan kaderen.

Toen Danone meer ging inzetten op “Health Through Food”, schrapten ze hun gebruik van genetisch gemodificeerde organismen. Dit stuitte aanvankelijk op tegenstand van de boeren, maar doordat de consument hier meer en meer belang aan hecht, steeg ook de vraag naar dit soort zuivelproducten.

Vasthouden aan je principes en even doorbijten is dus de boodschap!

5. Vorm allianties met concurrenten


Vooraleer je ons gek verklaart: we hebben het hier nog altijd over een crisissituatie. Je kan deze proberen in je eentje te lijf te gaan of je kan ervoor kiezen om de handen in elkaar te slaan met minder voor de hand liggende partijen. Jouw concurrenten bijvoorbeeld. Zo kan je jullie beider kennis inzetten om veel efficiënter op te treden en dus sneller duurzame oplossingen te vinden voor de samenleving.

Een mooi voorbeeld hiervan, is het akkoord tussen pakjesdiensten UPS en TNT. In geval van een ramp, zoals een orkaan of aardbeving, zullen zij gezamenlijk in actie schieten om voedsel en hulpmiddelen sneller ter plaatse te krijgen.

6. Hou ook de impact van jouw acties in de gaten


Maatschappelijk verantwoord ondernemen blijft natuurlijk nog altijd een onderdeel van je bedrijf. Jouw uiteindelijke doel is nog steeds winst maken. Daarom is het zaak om de invloed van jouw inspanningen op de groei en het marktaandeel in de gaten te houden. Daarnaast ga je ook best na welke impact jouw acties hebben op jouw merk, het welzijn van jouw medewerkers, de loyaliteit van je klanten,…

In dat kader hielp Clear Channel mee aan het ontwikkelen van een nieuw instrument om de impact van een reclamecampagne te meten. Met 8 nieuwe indicatoren wordt beoordeeld wordt beoordeeld wat hun invloed is op de perceptie van waarden die nuttig zijn voor de samenleving en in hoeverre die in verband worden gebracht met een bedrijf of merk. Op die manier wil Clear Channel de doeltreffendheid van haar campagnes beoordelen om het maatschappelijke, sociale en ecologische nut van de bedrijven te evalueren.

7. Ga van recyclen naar overcyclen


Bij overcyclen wordt alles getransformeerd, zodat niets verloren gaat. Daartoe behoort ook upcyclen, waarbij materialen worden getransformeerd om nieuwe materialen of producten van een hogere waarde te maken.

Hermès startte daar al vroeg mee met de creatie van Petit h. Restjes leer en zijde werden daarvoor herschapen tot kettingen, beeldhouwwerken, spiegels,…

Ook The Body Shop sprong op de upcycling kar door afgewezen fruit en groenten te verwerken tot een gamma Ugly Beauty schoonheidsproducten.

 

Tegenwoordig heb je als bedrijfsleider de unieke kans om te begrijpen wat jouw klanten, werknemers en collega-bedrijfsleiders van jou verwachten: het creëren van een positieve impact op het milieu, op de maatschappij en op het lokale ecosysteem waarin je actief bent. Identificeer en meet daarvoor de investeringen die waarde, differentiatie en duurzaamheid brengen.

De heersende coronacrisis heeft de situatie zeker versneld. Het heeft jou en andere ondernemers terug gewezen in de richting van minder maar betere consumptie die zal leiden tot een nieuwe merkpositie.

Hedonistische marketing is passé, welkom in het contributietijdperk: van “Problem Solver” (jij hebt een probleem, ik bied je de oplossing) word je “Helper & Provider” (ik heb jou nodig, laten we samen iets anders doen).

Over de auteur

Eric Debacker

Eric Debacker

Eric Debacker is de drijvende kracht achter gedreven.be. Met een MBA als achtergrond heeft hij een jarenlange internationale business én KMO ervaring. Het promoten van strategisch ondernemen voor ondernemers is zijn ultieme doelstelling.

7 tips om gedreven te ondernemen

Voor de ondernemer verloopt de weg naar succes vaak mat vallen en opstaan. Maar hoeveel kan je als mens dan aan? En hoe vaak kan je terugveren na een tegenslag? 

Met onze 7 tips sta je sterker in je schoenen.