gedreven team

In dit artikel

Het belang van je organisatiecultuur voor jouw strategie

In elk bedrijf heerst een eigen cultuur. Dat heb je wellicht zelf al in de loop van je carrière ervaren. Dat is heel normaal. Nergens werkt exact dezelfde groep mensen met exact dezelfde karakters samen aan exact hetzelfde doel. Soms zijn het grote verschillen, soms gaat het over kleine nuances. Jouw organisatiecultuur is uniek en bepaalt heel sterk het succes van je bedrijf. Lees hier waarom.

Wat is je organisatiecultuur?

Een organisatiecultuur gaat over alle handelingen en gedragingen die zichtbaar of onzichtbaar in je bedrijf aanwezig zijn. Jouw medewerkers voelen jouw cultuur aan. Jouw klanten ook. Net daarom is organisatiecultuur in alle opzichten belangrijk voor jouw succes. Goede vibes of slechte vibes bepalen vaak of de klant al dan niet bij jouw bedrijf aankoopt.

We halen er even het model van Edgar Schein bij. Hij verdeelt organisatiecultuur op in 3 niveaus.

Artefacten

Artefacten gaat over alles wat zichtbaar of voelbaar is. Denk aan logo’s en dresscodes. Maar ook rituelen of bijnamen horen hierbij. Loop je als nieuweling door het bedrijf? Dan zijn de artefacten het eerste wat je van de bedrijfscultuur oppikt. Je kent wel dat gevoel dat spontaan in je opkomt. Hier zou ik ook wel willen werken. Of net niet. Dan hebben jouw antennes de artefacten van de organisatiecultuur opgepikt.

Waarden

Zonder waarden geen cultuur. De waarden van jouw bedrijf zijn de kern van alles. Van jullie manier van omgaan met elkaar. Van jullie manier van omgaan met klanten. Ze vormen de mentaliteit van jouw organisatie.

Basisveronderstellingen

Dit is het deel van de ijsberg dat onder water zit. Ze zijn onzichtbaar en meestal ben je je er niet echt van bewust. Ze maken vanzelf deel uit van jouw organisatiecultuur.

Waarom is je organisatiecultuur belangrijk voor jouw strategie?

Een duidelijk afgelijnde organisatiecultuur is goed voor iedereen. Jouw medewerkers en klanten weten waar ze aan toe zijn. Ze kiezen zelfs op een of andere manier voor jouw cultuur.

  1. Voor medewerkers is organisatiecultuur al belangrijk van bij de aanwerving. Met de huidige arbeidskrapte is het niet eenvoudig om de juiste mensen aan te trekken. Laat staan om ze binnen te halen. Maak van bij de start duidelijk hoe jouw organisatiecultuur er uit ziet. Wees maar zeker dat je hiermee een serieuze streep voor hebt op je concurrenten.
  2. Organisatiecultuur houdt de juiste medewerkers aan boord. Je kent ze wel. Die witte raven die al jarenlang aan je zij staan. Die je bedrijf door en door kennen. Die onmisbaar geworden zijn voor de werking van je bedrijf. Wat een nachtmerrie als een van die medewerkers opstapt door een onduidelijke organisatiecultuur. Mensen verwachten duidelijkheid. Voorspelbaarheid. Ze willen werken in een omgeving die past bij hun persoonlijkheid. Pas je team aan je organisatiecultuur aan. Of omgekeerd. Zorg in elk geval dat het plaatje klopt.
  3. Met je organisatiecultuur trek je de juiste klanten aan. Vele klanten kiezen de goedkoopste oplossing. Maar zijn dat wel de juiste klanten voor jouw bedrijf? Dit is natuurlijk afhankelijk van de strategie die jij kiest. Maar in vele gevallen koopt de klant bij jou omdat hij een goed gevoel heeft bij je bedrijf. Een heldere uitleg, een vlotte dienst-na-verkoop, een persoonlijke aanpak. Iedereen heeft andere prioriteiten. Net door die organisatiecultuur koopt de ene klant sneller bij jou aan dan de andere.
  4. Jouw organisatiecultuur bepaalt de slaagkansen van jouw strategisch plan. Ligt jouw organisatiecultuur in lijn met je gekozen strategie? Dan ben je op weg naar succes. Liggen jouw organisatiecultuur en gekozen strategie mijlenver uiteen? Dan moet je een van de twee aanpakken. Nog moeilijker is de situatie waarbij een deel van je bedrijf jouw organisatiecultuur steunt en een deel niet. Dan zit je met twee kampen die steeds verder uiteen liggen. Hiermee kan je sowieso niet de juiste strategie uitwerken. Werk aan de winkel om waar nodig veranderingen door te voeren.
  5. Jouw duidelijke organisatiecultuur brengt harmonie en tevredenheid. Tevreden medewerkers, tevreden klanten en tevreden zaakvoerder zijn de ideale combinatie voor groei en succes. Misschien staat plezier maken bij jullie op nummer 1. Of ligt de focus net op autoriteit of resultaten. Er is geen juist of fout. Elke organisatiecultuur trekt de mensen aan die zich in de gekozen setting op hun best voelen.
 

Bronnen

Schein E. H., Organizational Culture and Leadership, Wiley, 2010. 

Over de auteur

Eric Debacker

Eric Debacker

Eric Debacker is de drijvende kracht achter gedreven.be. Met een MBA als achtergrond heeft hij een jarenlange internationale business én KMO ervaring. Het promoten van strategisch ondernemen voor ondernemers is zijn ultieme doelstelling.

7 tips om gedreven te ondernemen

Voor de ondernemer verloopt de weg naar succes vaak mat vallen en opstaan. Maar hoeveel kan je als mens dan aan? En hoe vaak kan je terugveren na een tegenslag? 

Met onze 7 tips sta je sterker in je schoenen.