Ansoff-Matrix

In de Ansoff matrix voor groeistrategieën worden nieuwe en bestaande producten uitgezet tegen nieuwe en bestaande markten.

De 4 kwadranten die daardoor ontstaan, geven telkens een andere risicofactor aan.

  • Marktpenetratie: je marktaandeel verhogen door de afzet van bestaande producten in een bestaande markt te verhogen. Dit is de minst risicovolle optie en kan bijvoorbeeld worden bekomen door je prijs te verlagen of extra in te zetten op marketing.
  • Productontwikkeling: een nieuw product in een bestaande markt zetten. Meestal gaat het dan om een variatie op of een innovatie van een product uit je gamma.
  • Marktontwikkeling: een bestaand product in een nieuwe markt zetten. Dit kan je doen door klanten in andere segmenten aan te spreken, of in andere landen of andere soorten winkels te verkopen.
  • Diversificatie: een nieuw product in een nieuwe markt zetten. Dit is een risicovolle strategie omdat je de markt noch het product kent. Het geeft je wel een voorsprong op je concurrenten, want ook zij zijn nieuw op de markt.

7 tips om gedreven te ondernemen

Voor de ondernemer verloopt de weg naar succes vaak mat vallen en opstaan. Maar hoeveel kan je als mens dan aan? En hoe vaak kan je terugveren na een tegenslag? 

Met onze 7 tips sta je sterker in je schoenen.