Denkmethodes

  • Systeemdenken – Pleit voor het zien van de onderlinge verbondenheid tussen zaken in plaats van het scheiden van “analyse-eenheden” zoals organisaties, de omgeving, klanten, etc.
  • Strategisch denken: Primair een analytisch en creatief besluitvormingsproces dat uiteindelijk resulteert in een passend strategisch plan voor de organisatie.
  • Scenario-denken – Een gestructureerd proces van denken over en anticiperen op de onbekende toekomst, zonder de pretentie te hebben de toekomst te kunnen voorspellen of de omgeving op grote schaal te kunnen beïnvloeden. “Het is een discipline voor het herontdekken van de oorspronkelijke ondernemerskracht van een creatieve vooruitziende blik.” Pierre Wack.
  • Systeemdenken – Pleit voor het zien van de onderlinge verbondenheid tussen zaken in plaats van het scheiden van “analyse-eenheden” zoals organisaties, de omgeving, klanten, etc.
  • Designthinking – Misschien wel de meest invloedrijke nieuwe trend in het zakelijk denken van de afgelopen jaren suggereert dat managers moeten denken als ontwerpers en gebruik moeten maken van perspectieven zoals abductieve logica en prototyping.

7 tips om gedreven te ondernemen

Voor de ondernemer verloopt de weg naar succes vaak mat vallen en opstaan. Maar hoeveel kan je als mens dan aan? En hoe vaak kan je terugveren na een tegenslag? 

Met onze 7 tips sta je sterker in je schoenen.