Diversificatie

Klassiek gedefinieerd in de Ansoff-matrix, is diversificatie wanneer een organisatie zich op een nieuwe markt met nieuwe producten begeeft. Vervolgens is diversificatie ook bepaald in termen van een organisatie die zich waagt aan nieuwe industrieën die nieuwe capaciteiten en competenties vereisen.

In termen van M&A worden diversificatieaankopen vaak als conglomeraataankopen aangeduid, omdat verschillen in industrie en capaciteiten een beperkte ruimte voor management-synergiën suggereren. Over het algemeen wordt aangenomen dat diversificatie het risico is van bedrijfsstrategieën en leidt tot slechtere resultaten dan minder conservatieve strategische opties, hoewel het bewijs ambivalent blijft.

Men onderscheidt gerelateerde en niet-gerelateerde diversificatie waarbij bedrijven wel of geen gemeenschappelijke processen of markten hebben.

7 tips om gedreven te ondernemen

Voor de ondernemer verloopt de weg naar succes vaak mat vallen en opstaan. Maar hoeveel kan je als mens dan aan? En hoe vaak kan je terugveren na een tegenslag? 

Met onze 7 tips sta je sterker in je schoenen.