Indicator

Een meetbare factor die verandert voordat het bedrijf een bepaald patroon of trend begint te volgen is een indicator.

We maken onderscheid tussen de leidende indicatoren en achterblijvende indicatoren.

Leidende indicatoren worden gebruikt om veranderingen in het bedrijf te voorspellen, maar ze zijn niet altijd accuraat.

Leidende indicatoren kunnen zijn:

  • % groei in de verkooppijplijn;
  • % groei in nieuwe markten;
  • aantal nieuwe patenten.

Verbeterde prestaties in een leidende indicator worden verondersteld een betere prestatie in een achterblijvende indicator aan te sturen. Zo wordt bijvoorbeeld verondersteld dat meer tijd wordt besteed aan gewaardeerde klanten (een leidende indicator) om de klanttevredenheid te verbeteren (een achterblijvende indicator).

Achterblijvende indicatoren zijn meetbare feiten die de werkelijke prestaties van een organisatie vastleggen.

Een achtergebleven of achterblijvende indicator omvat de volgende zaken:

  • Jaaromzet;
  • Groei van de jaaromzet;
  • Brutomarge;
  • Jaarlijks netto-inkomen;
  • Groei van het jaarlijkse netto-inkomen.

Ze hebben geen voorspellende waarde, maar zijn wel nuttig om veranderingen in de economische activiteit te bevestigen.

Achtergebleven indicatoren volgen het afhankelijkheidspad, waar eerdere gebeurtenissen en acties latere beslissingen en gebeurtenissen beïnvloeden.

7 tips om gedreven te ondernemen

Voor de ondernemer verloopt de weg naar succes vaak mat vallen en opstaan. Maar hoeveel kan je als mens dan aan? En hoe vaak kan je terugveren na een tegenslag? 

Met onze 7 tips sta je sterker in je schoenen.