Je missie en visie zijn omschreven. Nu is het tijd om je kernwaarden te bepalen als een volgende stap richting strategisch ondernemen. Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een bedrijf. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar je bedrijf voor staat. Kernwaarden laten je medewerkers toe autonoom prioriteiten te stellen. Het zijn richtlijnen over hoe je verwacht dat medewerkers zich gedragen, over hoe teams elkaar behandelen en hoe klanten behandeld worden.
De waarde van kernwaarden
Aan de hand van kernwaarden kan je veel makkelijker strategische beslissingen nemen. Als je kernwaarden hebt waar iedereen binnen jouw bedrijf achter staat, weet iedereen hoe hij dingen moet aanpakken. Je voorkomt veel discussies. Het is daarom een belangrijk onderdeel van je personeelsbeleid. Ook als je maar een klein bedrijf bent.
Maak kernwaarden bekend binnen je bedrijf. Bespreek de kernwaarden tijdens het functioneringsgesprek. Vraag je werknemer wat hij van die waarden vindt en hoe hij ze uitdraagt. Zorg dat hij zelf het initiatief neemt om de kernwaarden te vertalen naar de praktijk. Spreek concrete actiepunten af en kom hierop terug tijdens het beoordelingsgesprek. Zo kan ieder personeelslid zich de kernwaarden persoonlijk eigen maken. Gebruik de kernwaarden ook tijdens de werving en selectie van nieuw personeel. Neem ze op in het functieprofiel en de vacaturetekst. Zo trek de juiste personen aan die passen bij je bedrijfscultuur.
Richtlijnen om je kernwaarden te bepalen
- Een bedrijf heeft bij voorkeur 3 tot 5 heldere kernwaarden die de bedrijfscultuur in een keer duidelijk maken. Bijvoorbeeld: ‘Wij zijn nuchter, daadkrachtig en zorgvuldig’.
- Verwoord de waarden op een originele manier. Gebruik slogans die intern gebruikt worden en makkelijk te onthouden zijn. Enkele voorbeelden:
- Kernwaarde initiatief wordt ‘geen woorden, maar daden’ of ‘Just do it’.
- Begin de kernwaarde met ‘Wij zijn …’ of’ Wij hebben….’ Bijvoorbeeld: ‘Wij zijn ondernemend en optimistisch’. ‘Wij hebben plezier in ons werk’.
- Laat uw personeel mee beslissen. Geef je medewerkers verschillende kanalen om hierover feedback te geven. Denk aan de wekelijkse vergadering of een actief chatkanaal via digitale media.
- Kernwaarden staan vast. Ze zijn de basis van je bedrijfsvoering.
- Gebruik positieve feedback van klanten over je aanpak om je kernwaarden binnen het bedrijf te versterken.
De 8 families van waarden van Thierry Wellhoff (met voorbeelden)
Competentiewaarden: territoriale verankering, waarde-creatie, vastberadenheid, differentiatie, diversificatie, efficiëntie, teamgeest, uitmuntendheid, internationalisering, management, duurzaamheid, professionaliteit, kwaliteit, snelheid, reputatie, klanttevredenheid, knowhow, veiligheid, service, specialisatie.
De waarden van verovering: ambitie, anticipatie, concurrentievermogen, moed, groei, enthousiasme, geest, strijdlust, ondernemerschap, exclusiviteit, initiatief, innovatie, prestaties, succes.
Drijvende waarden: authenticiteit, onderscheidingsvermogen, hoge normen, trots, nederigheid, individualiteit, passie, creativiteit, vrijheid, moderniteit, verantwoordelijkheid, eenvoud, traditie, aanpassingsvermogen, aantrekkelijkheid, beschikbaarheid, betrokkenheid, openheid.
Maatschappelijke waarden: delen, gezondheid, duurzame ontwikkeling, milieu, sociale verantwoordelijkheid.
Relatiewaarden: toegankelijkheid, communicatie, nabijheid, aandacht, vriendelijkheid, respect, vertrouwen, partnerschap.
De waarden van vervulling: schoonheid, plezier, gevoeligheid, persoonlijke ontwikkeling, talent, humanisme.
Sociale waarden: integratie, participatie, gelijkheid, gelijkheid, patriottisme, pluralisme, solidariteit.
Morele waarden: ethiek, integriteit, loyaliteit.