Staat je missie vast? Dan ga je over naar het formuleren van je visie. Dit is een duidelijk beeld van wat je in de toekomst wil zien gebeuren. Het geeft helder antwoord op de vraag: hoe zien wij onszelf in de wereld van morgen? Een visie heeft voor een organisatie een aantal belangrijke functies: richting geven, inspireren, zich onderscheiden van anderen, winnen en overleven. De missie vormt de basis voor je visie. De missie geeft aan waar je organisatie voor staat. De visie vertelt waar je voor gaat. Een visie geeft aan: hoe gaan wij de wereld van morgen beïnvloeden zodat wij succes hebben? Kort gezegd: hoe gaan wij onze missie realiseren?
Bouw je visie op met deze elementen
Een goede visie
- is gedurfd en staat los van de situatie van vandaag.
- is krachtig en inspirerend. Het biedt een levendig beeld dat enthousiasme opwekt en medewerkers engageert.
- is motiverend. De directie zorgt er voor dat alles en iedereen in het teken staat van het realiseren van de visie en het vervullen van de missie.
- bevat een concreet en helder doel. Zo is duidelijk wanneer je visie wordt bereikt.
- geeft het doel aan, de stip op de horizon, en niet de weg om dat doel te bereiken. deze weg is de strategie.
Voorbeeld van een visie
“Wij zijn een toonaangevend decoratiebedrijf in totaalafwerking en renovatie van gebouwen, gevestigd in (regio). Het is een professionele, betrouwbare en soepele organisatie die eigen gekwalificeerde medewerkers inzet als het cement van het project. Zij krijgen structurele steun van partnerbedrijven en geprefereerde leveranciers waar een lange termijn relatie mee is opgebouwd. Als vaste waarde in de afwerkingsmarkt worden wij gekenmerkt door ons ruim netwerk aan relaties en wordt er geïnvesteerd in de beste technieken, de beste mensen en de beste machines. Binnen deze dynamische familiale onderneming staan zowel menselijke waarden, gedegenheid als persoonlijke benadering van medewerkers, partners en klanten centraal.”