Strategische scenario analyse

Ontwikkel duurzaam concurrentievoordeel

Maak je bedrijf wendbaar voor veranderingen in de toekomst

Niemand kan met 100% zekerheid de toekomst voorspellen. Wat we wel zien is dat onvoorziene omstandigheden zich de laatste jaren steeds sneller opvolgen. De ene na de andere gebeurtenis beïnvloedt jouw onderneming. Crisissen zoals de pandemie of oorlog. Je hebt geen vat op deze gebeurtenissen. Maar je hebt wel vat op de mate waarin jouw bedrijf voorbereid is om zich snel aan te passen.

Inhoud van het advies over strategische scenario analyse

Je werkt samen met de gedreven.be-expert een aantal scenario’s uit van gebeurtenissen die jouw bedrijf kunnen treffen. Scenario’s zijn fictieve gebeurtenissen. Toch helpt het jou om je bedrijf te sturen als er zich in het echt een gelijkaardig scenario voordoet.

Na het uitschrijven van enkele scenario’s ga je uitwerken welke veranderingen je in je bedrijf moet uitvoeren om de scenario’s het hoofd te bieden. Dit maakt je bedrijf toekomstgericht en wendbaar, wat je een sterk strategisch voordeel oplevert.

Doel van dit advies

Je bent voorbereid op onverwachte wendingen in de toekomst. Je schakelt snel als er iets onverwachts gebeurt en je bent je concurrenten een grote stap voor.

Praktisch

De gedreven.be Strategie Lemniscaat ©

1 - Wat wil je als mens én zaakvoerder écht realiseren in je leven?
2 - Wat betekenen wij voor een ander?
3 - Wat is de reden van ons bestaan?
4 - Welke waarden vinden we echt belangrijk?
5 - Welk gedrag vertonen we?

6 - Wat is onze droom?
7 - Wat is onze grote ambitie?
8 - Welk steentje dragen wij bij aan de gemeenschap?
9 - Welke uitdaging hebben wij als organisatie?
10 - Welke essentiële doelstellingen willen we bereiken?

11 - Welke factoren uit de omgeving bieden kansen?
12 - Op welke dynamieken in de markt kunnen we inspelen?
13 - Welke interne mogelijkheden kunnen we benutten?
14 - Wat leren we uit onze historiek & organisatiecultuur?
15 - Hoe gaan we om met belanghebbenden?

16 - Wie zijn onze klanten?
17 - Waar zullen we actief zijn?
18 - Wat bieden we aan?
19 - Hoe onderscheiden we ons?
20 - Wat is de basis waarop we zullen werken?

21 - Hoe gaan we de markt benaderen?
22 - Hoe spelen we in op opportuniteiten?
23 - Welke vehikels gaan we inzetten?
24 - Welke tijdsplanning voorzien we?
25 - Hoe krijgen we ons rendement?

26 - Zijn onze structuren en systemen gericht op onze strategie?
27 - Is onze organisatiecultuur klaar voor onze strategie?
28 - Hebben we de middelen en vaardigheden in huis?
29 - Welke rol hebben de leiders?
30 - Hoe communiceren we onze strategie?

31 - Wat zijn de kerndoelstellingen?
32 - Hoe ziet ons marktstrategisch bouwproces eruit?
33 - Hoe gaan we onze prestaties meten?
34 - Wat zijn de onderlinge verbanden?
35 - Hoe vertalen we dit naar prioritaire actiepunten?

36 - Wat zijn de operationele doelstellingen?
37 - Welke actieplannen volgen daaruit?
38 - Welke initiatieven ondernemen we?
39 - Welke KPI’s zijn richtinggevend?

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips, inspiratie en nieuws over ons aanbod.

Schrijf je in

Laat je gegevens na en we contacteren je met alle nodige info om jouw inschrijving te voltooien

7 tips om gedreven te ondernemen

Voor de ondernemer verloopt de weg naar succes vaak mat vallen en opstaan. Maar hoeveel kan je als mens dan aan? En hoe vaak kan je terugveren na een tegenslag? 

Met onze 7 tips sta je sterker in je schoenen.