Een strategisch plan schrijf je niet zomaar uit. Je hebt een grondige basis nodig. Als je vanuit die basis vertrekt, krijg je een degelijke strategie op maat van jouw bedrijf. Maar hoe begin je met het leggen van de fundamenten voor jouw strategisch plan? Dat doe je met een grondige analyse van hoe de situatie op dit moment is.
Hoe ziet de omgeving rond je bedrijf er uit?
Dit gaat niet over de letterlijke omgeving rond je onderneming. Het gaat over de factoren van buiten je bedrijf die een invloed hebben op je werking.
De ruime omgeving of macro-omgeving
Macro betekent groot of ruim. Welke factoren van buitenaf beïnvloeden de werking van je bedrijf? De PESTEL-tool is een ideaal instrument om dit te bepalen. PESTEL staat voor:
- Politiek
- Economisch
- Sociaal-cultureel
- Technologisch
- Ecologisch
- Legaal
Denk hierbij aan zaken als wetten, regels, het Bruto Binnenlands Product, nieuwe technologieën, milieu,…
De nabije omgeving of micro-omgeving
Het Vijfkrachtenmodel van Michael Porter biedt een goed inzicht in de rechtstreekse omgeving van je onderneming. Hiermee bepaal je hoe sterk je staat ten opzichte van je concurrenten.
Is de markt waarin je werkt aantrekkelijk? Een goede methode om deze aantrekkelijkheid te onderzoeken is het Vijfkrachtenmodel van Michael Porter. Deze Amerikaanse professor aan Harvard Business School zet vijf onvermijdelijke, economische krachten centraal.
- Kracht van concurrenten: hoe onderscheid je je van jouw concurrenten?
- Macht van leveranciers: heb je controle over het aanbod van je leveranciers?
- Afnemersmacht: hoe ziet je markt er uit?
- Dreiging van vervanging: is je product of dienst gemakkelijk te vervangen door een vergelijkbaar product?
- Dreiging van nieuwkomers: hoe vlot kunnen nieuwkomers je markt betreden?
Bronnen
Porter M. E., Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors, CreateSpace Independent Publishing Platform, 2017.
Vas A., Stratégie d’entreprise, voyage illustré, Dunod, 2020.