gedreven toekomst

STRATEGISCHE INZICHTEN

In dit artikel

Waarom heeft je bedrijf een strategie nodig?

Waarom moet je een strategie uitbouwen? Jouw KMO draait al jaren stabiel. Soms is het wel even spannend of er wel voldoende werk zal komen. En soms werken de medewerkers niet mee zoals je verwacht. Maar is dat niet overal zo?
Het antwoord op deze vraag is snel gegeven. Nee. Bedrijven die kiezen voor een duidelijke strategie zijn gemiddeld 20% succesvoller. We vertellen je hoe dit komt.

Bij een goede strategie is kiezen niet verliezen

 

Kiezen is niet eenvoudig. Het gezegde ‘kiezen is verliezen’ zit in ons gebakken. Je neemt het werk aan dat op je af komt. Ook al past het niet volledig in jouw business. Je wil de klant binnenhalen en je zal er alles aan doen om het probleem van jouw klant op te lossen. Maar op lange termijn wordt het chaos. Je doet onverantwoorde kosten om eenmalige problemen op te lossen. Of je doet er langer over omdat je medewerkers niet de expertise hebben om dit te doen. Het gevolg laat zich al raden. Je medewerkers zijn niet tevreden, jouw uitgaven schieten de lucht in en jouw klant moet langer dan normaal wachten op een oplossing. Zet je strategie uit. Kies een duidelijke richting. Baken je klanten en je aanbod af. Dit levert je zeker en vast op termijn een grote meerwaarde op.

Strategie scherpt de focus in je onderneming aan

 

Zomaar iets doen is nooit goed. Je bedrijf gaat alle kanten uit en niemand weet nog waar je eigenlijk naartoe gaat. Jouw strategie stippelt die richting uit. Ga niet meer alle kanten uit. Kies 1 duidelijke richting. Je zal zien dat de focus in jouw bedrijf om op de juiste bestemming te raken veel sterker is dan voordien. Iedereen werkt naar een welomschreven en gekend doel toe. In deze focus versterken medewerkers en processen elkaar. Je zal versteld staan van het resultaat.

Jouw strategisch plan is jouw GPS

 

Het strategisch plan van jouw onderneming leidt jouw bedrijf naar de juiste bestemming. Vergelijk je strategisch plan dus met een GPS. Jouw strategie toont aan waar je naartoe gaat en hoe je die bestemming zal bereiken. In plaats van de weg kwijt te raken neem je direct de juiste weg richting je ultieme doel.

Over de auteur

Eric Debacker

Eric Debacker

Eric Debacker is de drijvende kracht achter gedreven.be. Met een MBA als achtergrond heeft hij een jarenlange internationale business én KMO ervaring. Het promoten van strategisch ondernemen voor ondernemers is zijn ultieme doelstelling.

7 tips om gedreven te ondernemen

Voor de ondernemer verloopt de weg naar succes vaak mat vallen en opstaan. Maar hoeveel kan je als mens dan aan? En hoe vaak kan je terugveren na een tegenslag? 

Met onze 7 tips sta je sterker in je schoenen.