Strategie draait rond jouw bedrijf. Waar wil je bedrijf naartoe werken? En hoe zal je bedrijf deze doelen bereiken? Je maakt keuzes. Je zet lijnen uit. Je stoomt je team klaar en gaat met z’n allen gemotiveerd aan de slag. Maar er is een grote valkuil. En dat ben jij als ondernemer en zaakvoerder van je bedrijf. Want jouw motivatie bepaalt alles. Start je strategisch proces dus met deze belangrijke vraag. Wat wil je als ondernemer écht realiseren? En daarmee bedoelen we jij als persoon. Want jij bent het startpunt. Jij bent de draaischijf. Waar haal jij energie uit om met volle passie te blijven ondernemen?
Waarom starten bij jezelf als mens en ondernemer?
Je wil er alles aan doen om je bedrijf te doen slagen. Je werkt slag om slinger en springt overal bij waar nodig. Maar je bent moe. Moe van steeds van de hak op de tak te springen. Moe van steeds brandjes te blussen. Moe omdat je steeds verder weg raakt van je persoonlijke missie als ondernemer. En als mens. En dit heeft een directe impact op je bedrijf. Jouw bedrijf raakt de focus kwijt. Jouw medewerkers haken af.
Ga dus terug op zoek naar je drijfveren. Sta stil bij je persoonlijke waarden. Zet je persoonlijke missie en visie uit. En bouw jouw strategie verder vanuit deze rode draad. Een gemotiveerde zaakvoerder barstensvol goesting en passie straalt dit uit naar het volledige bedrijf. Jij bent dus zelf de sleutel voor het succes van je bedrijf.
Wat zijn je drijfveren als ondernemer?
Drijfveren maken je gedreven in wat je doet. En net dat heb je nodig om vol energie te ondernemen. Deze drijfveren zijn deels bewust en deels onbewust. Vergelijk het met een ijsberg. De zichtbare punt steekt boven het water. Maar onder het water zit nog een veel groter stuk. Dit is de basis van de ijsberg. Gedrag is wat je ziet. Maar sta je er ook wel eens bij stil wat dit gedrag bepaalt? Het antwoord ligt vaak onder het water. Je maakt je kwaad op een medewerker die weeral iets verkeerd aangepakt heeft. Wellicht doe je dit omdat je zelf gefrustreerd bent. Over een mislukte deal. Over iets dat helemaal niet loopt zoals je gewild hebt. Je hebt stress en raakt hierdoor je beheersing kwijt. Dat is menselijk. Maar het is ook een teken om je strategie aan te passen. En dat begint met een gezonde dosis persoonlijk inzicht. Ken jezelf en leg je focus op wat jou energie geeft.
Welke waarden staan bij jou als mens en ondernemer centraal?
We spreken hier niet over de waarden van je bedrijf. We spreken over je persoonlijke waarden. Want ook al wil je je koste wat kost aanpassen om jouw bedrijf succesvol te maken. Als de waarden van je bedrijf botsen met jouw persoonlijke waarden als ondernemer, dan is je bedrijf een zinkend schip. Of drijf je stuurloos verder zonder een duidelijke bestemming. Wat zijn je persoonlijke waarden? En zijn die in balans?
Breng je waarden in kaart. Zoek manieren om in evenwicht te komen. Zo word je veerkrachtig en wendbaar. Je gaat constructief aan de slag om problemen op te lossen. Je hebt de kracht om je aan te passen aan veranderingen. Je bent de stabiele kapitein die je schip met vereende krachten op zijn bestemming krijgt.
Volg als ondernemer je persoonlijke missie en visie
Ieder mens heeft het nodig om zich nuttig te voelen. Waarom ben je hier? Wat is je persoonlijke bestemming? Wat wil je met andere woorden als mens en ondernemer écht realiseren in je leven? Formuleer jouw persoonlijke missie helder en krachtig in één zin. Jouw persoonlijke visie vertelt hoe je leven er uit ziet als je jouw missie zal volbrengen. Wat is het eindresultaat van je acties? Hoe ziet je toekomst er in ideale omstandigheden uit? Maak van jouw persoonlijke missie en visie het uitgangspunt om gedreven te ondernemen.
Bronnen
Covey S., Ontwerp je persoonlijke missie: begin met het einde voor ogen, Business Contact, 2016.
Lichtenstein S., Higgs M., Strategy through Personal Values: A behavioural approach, Palgrave Macmillan, 2021