gedreven toekomst

VIII. STRATEGIE IMPLEMENTATIE

In dit artikel

Wat zijn KPI’s en waarom neem je ze op in je strategie?

Bij het opstellen van een strategie formuleer je doelstellingen. Wat wil je op korte of lange termijn bereiken? Maar dat is pas het begin van het werk. De doelstellingen betekenen niets zonder een goede opvolging. En daar komen KPI’s in beeld. Het zijn de indicatoren waarmee je nagaat of je op schema bent om je doelstellingen te bereiken.

Wat zijn de kenmerken van goede KPI’s?

 

Het is belangrijk dat je KPI’s aan het SMART-principe voldoen:

KPI’s zijn resultaatgericht. Het gaat dus effectief over het bereiken van resultaten. Niet over de inspanningen die je doet om eventuele resultaten te bereiken.

Stel KPI’s voor elke afdeling van je bedrijf


Dit is niet enkel voor bedrijven met verschillende fysieke afdelingen. Elke KMO heeft in de bedrijfsvoering te maken met meerdere aspecten. Hoe specifieker de KPI, hoe meer kans dat je doelstellingen bereikt worden. Noteer de verschillende afdelingen waarvoor je specifieke doelstellingen wil behalen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

Formuleer heldere KPi’s om je doelstellingen in deze domeinen te behalen. Zo heb je een werkdocument om je strategie waar te maken en om alles gestructureerd op te volgen.

Voorbeelden van doelstellingen met KPI’s


Lees onderstaande voorbeelden om je een duidelijker beeld te vormen van wat KPI’s zijn.

Voorbeeld 1:
Doelstelling op vlak van klantenservice: Extreem loyale klanten creëren

KPI’s

 

Voorbeeld 2:
Doelstelling op vlak van administratie: efficiënte correspondentie

KPI’s

 

Voorbeeld 3:
Doelstelling op vlak van marketing: meer visibiltieit op social media

KPI’s

 

Voorbeeld 4:
Doelstelling op vlak van HR: betrokkenheid van de medewerkers vergroten

KPI’s

 

Voorbeeld 5:
Doelstelling op financieel vlak: meer winst genereren

KPI’s

Lees meer over het verschil tussen ROI, KSF en KPI en hun belang voor jouw strategie.

Bronnen

Marr B., Key Performance Indicators (KPI): The 75 measures every manager needs to know, Pearson UK, 2012.

Parmenter, D., Key performance indicators: developing, implementing, and using winning KPIs, John Wiley & Sons, 2015.

Over de auteur

Eric Debacker

Eric Debacker

Eric Debacker is de drijvende kracht achter gedreven.be. Met een MBA als achtergrond heeft hij een jarenlange internationale business én KMO ervaring. Het promoten van strategisch ondernemen voor ondernemers is zijn ultieme doelstelling.

7 tips om gedreven te ondernemen

Voor de ondernemer verloopt de weg naar succes vaak mat vallen en opstaan. Maar hoeveel kan je als mens dan aan? En hoe vaak kan je terugveren na een tegenslag? 

Met onze 7 tips sta je sterker in je schoenen.