gedreven toekomst

STRATEGISCHE INZICHTEN

In dit artikel

4 grote imago-uitdagingen in crisistijd

We moeten het niet onder stoelen of banken steken: de coronacrisis heeft een grote invloed en zal waarschijnlijk nog een grotere invloed hebben op de ondernemerswereld. Voor de één werd het zwart voor de ogen en zakte de moed in de schoenen bij het aanschouwen van de steeds groter wordende liquiditeitstekorten. Voor de ander is het alle hens aan dek om de toeloop aan werk en verkoop georganiseerd te krijgen. Bij de één worden de medewerkers op tijdelijke werkloosheid gezet, de ander zoekt wanhopig naar extra man- of vrouwkrachten.

Wat een troost kan zijn, de corona-uitdagingen zijn er voor iedereen, alleen is elke uitdaging anders. Wat je ook doet of moet doen, je bedrijfsimago moet je steeds hoog zien te houden.

Welke de uitdagingen daarin zijn, dat lees je hier:

1. Blijf in je leiderschapsrol


Kruip niet in je schulp. Wacht niet af en toon leiderschap. Sta op en communiceer het probleem. In deze blog lees je hoe je dat best doet.
Richt je eerst tot je medewerkers. Je hebt ze hard nodig in crisistijd. Wees transparant in de verwachtingen en de te nemen maatregelen. Blijf met je medewerkers communiceren ook al is dit vanop afstand. Geef hen het vertrouwen, samen komen jullie hierdoor.

2. Zet stakeholders centraal


Na de interne communicatie volgt de externe communicatie. Naast je medewerkers zijn er ook nog klanten, leveranciers, partners en beleidsmakers waarbij je de vragen en onzekerheden moet opvangen. Serveer hier geen eenheidsworst: elke groep heeft andere behoeften. Onderzoek deze behoeften en voorzie een crisiscommunicatie op maat.

3. Wees voorbereid


“If you fail to prepare, you are preparing to fail.” Niemand kan voorspellen wat komen zal, maar probeer toch zo goed mogelijk alle scenario’s voor ogen te houden en voorbereid te zijn op vragen, opmerkingen of zelfs afwijzingen. In crisissituaties is tijd je grootste vijand. De mate van je wendbaarheid zal bepalend zijn voor de snelheid waarmee je kan schakelen. Een goede voorbereiding is daarbij het halve werk.

4. Wees wendbaar


In crisistijd verandert de situatie met de dag, soms met het uur. Inconsistente, vertraagde, onnauwkeurige, foute en tegenstrijdige informatie is nefast voor je bedrijfsimago. Pas een goed doordachte en continue communicatie toe. Laat van je horen en wees bereikbaar bij vragen en onzekerheden.

Over de auteur

Eric Debacker

Eric Debacker

Eric Debacker is de drijvende kracht achter gedreven.be. Met een MBA als achtergrond heeft hij een jarenlange internationale business én KMO ervaring. Het promoten van strategisch ondernemen voor ondernemers is zijn ultieme doelstelling.

7 tips om gedreven te ondernemen

Voor de ondernemer verloopt de weg naar succes vaak mat vallen en opstaan. Maar hoeveel kan je als mens dan aan? En hoe vaak kan je terugveren na een tegenslag? 

Met onze 7 tips sta je sterker in je schoenen.