gedreven ondernemer

In dit artikel

9 tips om gedreven te ondernemen

Het nieuwe jaar is gestart. De tijd van goede voornemens is aangebroken. Geen idee wat vanboven op jouw lijstje pronkt. Toch is er 1 ding dat we wellicht universeel kunnen noemen. En dat is geluk. Een ruim begrip, dat vooral omvat dat je met positieve energie door het leven gaat. Energie door wat je doet, ziet en ervaart. Die energie haal je uit je leven, inclusief je werk. En jouw werk is ondernemen. In al zijn facetten. Niet makkelijk om daar de balans in te bewaren en continu je motivatie hoog te houden. Net dat is wat we bedoelen met gedrevenheid. Het is iets dat grotendeels in je zit. Maar weet dat je gedrevenheid ook kan voeden. Niet alleen vanuit jezelf. Ook vanuit het optimaliseren van je bedrijf. Want als dat goed draait, ervaar je meer geluk. Wat bedoelen we hier nu mee? Je vindt het hier terug in 9 tips om gedreven te ondernemen.

1. Weet wat je zelf als ondernemer en mens echt wil.

Deze tip keert regelmatig terug bij gedreven. Terecht, want alles begint vanuit jou. Jij bent degene die het idee rond jouw bedrijf uitgebouwd hebt. Jij bent degene die aan de kar trekt. Net daarom is het heel belangrijk om hierbij jouw eigen drijfveren als leidraad te gebruiken. Je hoeft ze niet altijd te benoemen. Het belangrijkste is dat je ze kent. En dat je ze zoveel mogelijk in je achterhoofd houdt. Wat wil jij als mens? Waar wil je echt naartoe? Zorg ervoor dat je jouw persoonlijke missie zowel in je persoonlijke als professionele leven waarmaakt.

Lees meer hierover in deze blog.

2. Focus op dat wat jou als ondernemer energie geeft.

Voelt een bepaalde beslissing of handeling voor jou volledig tegennatuurlijk aan? Dan schuif je die beter aan de kant. Want je weet al op voorhand dat hier anders teveel van jouw energie aan verloren zal gaan. Energie die je nochtans goed kan gebruiken om elke dag in topvorm te ondernemen. Richt je aandacht dus op de dingen waar je echt energie uit haalt. De dingen die jou energie geven. Dat geeft je de nodige brandstof om jouw gedrevenheid op peil te houden.

3. Geef jouw bedrijf een duidelijke toekomstrichting.

Inderdaad, we spreken hier over de toekomstrichting van je bedrijf. Want dat is grotendeels ook jouw toekomstrichting als ondernemer. Bovendien brengt duidelijkheid over de richting die je uitgaat rust in je hoofd. Het schept een kader om gemakkelijker beslissingen te nemen. Het neemt twijfels weg.

4. Jouw volledige team is mee met je toekomstrichting.

Een duidelijke toekomstrichting brengt niet alleen rust in jouw hoofd. Die rust komt er ook in het hoofd van je medewerkers. Als ze tenminste mee zijn met jouw verhaal en de gekozen richting. Dit vraagt wat tijd, geduld en inzet van jouw kant. Met een enkele presentatie kom je er niet. Maar de inspanning loont. Eens je bedrijf doordrongen is van je verhaal moet je een pak minder hard aan de kar trekken. Of ga je net sneller vooruit als je even hard als voordien blijft trekken. Want de kar beweegt automatisch al uit zichzelf mee in die richting. Gedaan met tegenstrijdigheden of taken die elkaar tegenwerken. Iedereen beweegt naar dezelfde kant.

5. Jouw klanten kennen je toegevoegde waarde.

Ook dit hangt samen met gedreven ondernemen. Is de toegevoegde waarde van jouw aanbod en jouw manier van werken duidelijk, dan vinden de klanten makkelijker de weg naar jouw bedrijf. Ze vinden bij jou wat ze zoeken. Wat hen helpt. Wat hun probleem oplost. Deze goede ervaring doet hen sneller terugkeren voor een volgende aankoop. En zet hen aan om jouw bedrijf te promoten bij anderen. Zo krijg jij meer ruimte en energie om je op de essentie te focussen.

6. Alles binnen je bedrijf ligt in lijn met je toekomstrichting en toegevoegde waarde.

Een bedrijf bestaat uit meer zaken dan de ondernemer en het team. Jouw onderneming heeft een bepaalde structuur en werkt met verschillende systemen aan alle nodige processen. Je kan het nog zo eens zijn over je toekomstrichting en de toegevoegde waarde die je zal bieden. Als je structuur en systemen hier niet op afgestemd zijn, creëer je chaos. En dat kan je echt missen als je jouw gedrevenheid op peil wil houden. Eigenlijk is het simpel. Zorg dat het totaalplaatje klopt en dat alles elkaar versterkt. Enkel zo ga je sneller en efficiënter op je doel af.

7. Jouw bedrijf is wendbaar.

Op weg naar jouw doel zal je obstakels tegenkomen. Dat is onvermijdelijk. Obstakels die je misschien wel helemaal van koers doen veranderen. We hebben er de afgelopen jaren al genoeg van zien passeren. Hoe zorg je er dan voor dat onvoorziene omstandigheden niet instant jouw stressniveau de hoogte injagen? Door jouw bedrijf tegelijk toekomstgericht én wendbaar te maken. Een stuurloos schip zal je moeilijk van koers kunnen doen veranderen. Een gestroomlijnd schip met een team dat perfect op elkaar afgestemd is kan je wel vlot van koers veranderen. Dankzij onmiddellijke en efficiënte actie houdt het succes aan.

8. Plannen gaan vlot over van woorden naar concrete actie.

Je mensen meekrijgen is een van de moeilijkste opdrachten van een ondernemer. Hoe zet je dan een plan om tot actie zonder het gevoel te hebben er elke dag te moeten aan sleuren? Neem tijd om concrete actieplannen op te maken. Welke stappen zijn nodig om jouw doel te bereiken? Wie zal wat doen tegen wanneer? En hoe volg je die vooruitgang op? Als dat allemaal netjes opgemaakt en opgevolgd wordt, ben je ook zeker van die actie. Niets is vervelender dan een mooi plan in een lade te zien verdwijnen. Dat geeft niet op voor jou als ondernemer. Zie je die actie wel, dan haalt iedereen er voldoening uit.

9. Een goede sfeer is motiverend.

Tot slot is de sfeer in je bedrijf bepalend voor jouw gedrevenheid. Het is mooi meegenomen dat dit ook motiverend werkt voor je team. Met sfeer bedoelen we meer dan eens een leuke uitstap of een grappig moment onder de collega’s. Met sfeer bedoelen we de cultuur die in je bedrijf heerst. Hoe ongeschreven regels, normen en waarden balans en harmonie brengen. Elk bedrijf heeft een eigen cultuur. Het is als het ware een mini-gemeenschap. Er is op zich geen goed of slecht. Wat vooral telt is een omgeving creëren waarin iedereen zich gerespecteerd voelt. Een omgeving waarin conflicten uitgepraat worden. Een omgeving waarin jij en je team thuis komt.

Over de auteur

Eric Debacker

Eric Debacker

Eric Debacker is de drijvende kracht achter gedreven.be. Met een MBA als achtergrond heeft hij een jarenlange internationale business én KMO ervaring. Het promoten van strategisch ondernemen voor ondernemers is zijn ultieme doelstelling.

7 tips om gedreven te ondernemen

Voor de ondernemer verloopt de weg naar succes vaak mat vallen en opstaan. Maar hoeveel kan je als mens dan aan? En hoe vaak kan je terugveren na een tegenslag? 

Met onze 7 tips sta je sterker in je schoenen.