gedreven team

In dit artikel

Het gevaar van een team dat verschillende richtingen uitgaat

Het gevaar van een team dat verschillende richtingen uitgaat wordt zwaar onderschat. Als een stille moordenaar sluipt dit gevaar binnen in je KMO. Aanvankelijk voel en zie je niets. Gaandeweg begint er een en ander te wringen. En voor je het weet ben je op een punt van paniek. Een punt waarop niets nog loopt zoals het zou moeten lopen. Een punt waarop het een extreme uitdaging wordt om de situatie nog om te buigen. Ontdek hier meer over de gevolgen van een doelloos team. Krijg tips om dit in het beste geval te voorkomen en in het slechtste geval te genezen.

De gevolgen van een team zonder richting

Heeft iedereen in je team een ander doel voor ogen? Dan loopt het gegarandeerd fout. Je staat stil. Je gaat achteruit. Of je gaat extreem moeizaam een klein beetje vooruit. Meer krijg je er niet uit. Er heerst een algemene sfeer van onrust. Bij jou als ondernemer. Want je geraakt niet waar je wil geraken. Dat kost je veel geld en tijd. En ook onrust bij je team. Niets is lastiger dan ganse dagen werk te doen dat op het einde van de rit nergens toe leidt. Iedereen twijfelt over alles. De efficiëntie en productiviteit dalen zienderogen. Er gaat veel tijd verloren aan nutteloze dingen. De stress bouwt op. De motivatie zakt echt bij iedereen in de schoenen. Kortom, je zit in een neerwaartse spiraal. Zo kan het echt niet verder. Als iedereen solo speelt, krijg je geen succesvolle KMO.

Hoe krijg je jouw team in dezelfde richting?

Om iedereen mee te krijgen heb je in de eerste plaats een duidelijke richting nodig. Heb je die effectief? Zo ja, kent iedereen die richting? Ga er vooral niet van uit dat alles wat voor jou evident is dat ook is voor een ander. Want dat is een compleet verkeerde manier van denken. Een richting uitzetten en diep inwortelen vraagt tijd en werk. Constant. Het is aan jou als ondernemer om dag in dag uit het juiste voorbeeld te geven en in dezelfde lijn te blijven.

Zorg ervoor dat het plaatje klopt. Dat er met andere woorden geen tegenstrijdigheden in je bedrijfsvoering zitten. Bots je hier toch op? Pak ze aan. Zet alles in lijn met de gekozen richting. Zet je bijvoorbeeld alles op alles om de beste klantenservice te bieden? Dan is het niet logisch om te snoeien in de uren van je onthaalmedewerker. Want die is het eerste aanspreekpunt voor je klanten. Door hier consequent naar te handelen zal iedereen sneller mee zijn in het verhaal.

Bekijk ook eens of iedereen wel op de juiste plaats is. Komen talenten voldoende naar boven? Is iedereen tevreden met het huidige takenpakket? Neem alles onder de loep. Ga in gesprek met je medewerkers. Want het is verschrikkelijk demotiverend om werk te doen dat je niet graag doet. Wie weet bots je bij je huidige team op vaardigheden en competenties waar je tot nu toe geen weet van had. En die van onschatbare waarde kunnen zijn voor je bedrijf.

Samengevat. Weet wat je wil. Communiceer en handel steeds op de juiste manier. Neem je team mee en zie het succes van je KMO groeien.

Over de auteur

Eric Debacker

Eric Debacker

Eric Debacker is de drijvende kracht achter gedreven.be. Met een MBA als achtergrond heeft hij een jarenlange internationale business én KMO ervaring. Het promoten van strategisch ondernemen voor ondernemers is zijn ultieme doelstelling.

7 tips om gedreven te ondernemen

Voor de ondernemer verloopt de weg naar succes vaak mat vallen en opstaan. Maar hoeveel kan je als mens dan aan? En hoe vaak kan je terugveren na een tegenslag? 

Met onze 7 tips sta je sterker in je schoenen.