Jouw bedrijf heeft heel wat troeven in huis. Maar hoe weet je nu welke middelen en vaardigheden strategisch waardevol zijn voor jouw bedrijf? Het is onmogelijk om in alles de beste te zijn. Maak gerichte keuzes en word steeds sterker in dat waar je al sterk in was. Zo ontwikkel je duurzaam concurrentievoordeel. Maar kiezen is niet gemakkelijk. En met nattevingerwerk geraak je nergens. Om het goed te doen maak je weloverwogen keuzes op basis van degelijke informatie. Hoe weet je op welke middelen en vaardigheden je verder zal inzetten? En welke naar de achtergrond zullen verdwijnen? Toets hiervoor alles af aan deze 4 factoren. En ga voor de middelen en vaardigheden die op de ganse lijn goed scoren.
Is het middel of de vaardigheid waardevol?
Biedt het middel of de competentie een toegevoegde waarde aan jouw product, dienst, bedrijfsvoering of klant? Het woord waardevol kent veel dimensies. Je product biedt waarde aan je klanten door een probleem op te lossen. Je dienst-na-verkoop is waardevol voor de klantenbinding. Maar het kan ook gaan over iets wat waardevol is voor je medewerkers. Iets wat het werk voor hen aangenamer of gemakkelijker maakt. Denk dus breed na over waardevol. Zeg niet enkel of het waardevol is, maar leg ook uit op welk vlak. Is het op geen enkel vlak waardevol, kies er dan voor om hier niet verder op in te zetten.
Gaat het over een middel of vaardigheid met een zeldzaam karakter?
Werk je met schaarse grondstoffen waar jij door de goede band met je leveranciers toch makkelijk aan raakt? Hebben jij of je medewerkers bepaalde competenties verworven door ervaringen die anderen niet hebben? Dit zijn zeldzaamheden die je moet koesteren. Hiermee maak je echt het verschil tegenover je concurrenten.
Is het moeilijk om het na te doen?
Jouw concurrenten zitten ook niet stil. Ze kijken in het rond naar wat jij en andere concurrenten succesvol maakt. En ze staan te trappelen om dit na te doen. Zet dus in op die zaken die je echt uniek maken en die extreem moeilijk na te doen zijn.
Is je bedrijf georganiseerd om het middel of de competentie ten volle te benutten?
Ook al zijn je interne troeven ijzersterk. Zonder kader waarin ze volledig tot hun recht komen, sta je nergens. Bekijk dus per middel of vaardigheid of jouw bedrijf er voldoende op georganiseerd is om ze ten volle te benutten.
Gebruik het VRIO-model om samen met je team deze denkoefening te doen.
Bronnen
Evans V., Key Strategy Tools, Pearson, 2013.
Hesterly B., Barney J. B., Strategic management and competitive advantage, Prentice Hall, 2008.
Vas A., Stratégie d’entreprise, voyage illustré, Dunod, 2020.