gedreven toekomst

VIII. STRATEGIE IMPLEMENTATIE

In dit artikel

9 praktische tips om je strategisch plan succesvol te maken

97% van de strategische plannen belanden ergens onderaan in een schuif en zien nooit meer het daglicht. Meestal werd voor dergelijke plannen een externe consultant aangenomen die je onderneming met een ‘helicopter view‘ bekeek, naar je doelen vroeg en je vertelde hoe je deze moest bereiken. Uiteindelijk resulteerde dat in een mooi ingebonden rapportje en een factuur van duizenden euro’s.

Is een strategisch plan dit waard?

Absoluut!

Ten minste als je het strategische plan beschouwt als het startschot en de basis om verder te gaan.

Om succesvol te zijn, moet je het strategisch plan koppelen aan een plan van uitvoering met duidelijke KPI’s. Niet die vervelende dingen waar je verantwoording moet voor afleggen, wel die belangrijke kerncijfers waar iedereen, tot op het hoogste niveau, verantwoordelijkheid voor draagt.

Laat een strategisch plan geen verspilling van geld en middelen zijn en pas deze 9 praktische manieren toe tot de succesvolle implementatie van je strategisch plan.

  1. Maak het echt – Het is beter om minder doelen te hebben die haalbaar zijn dan een plan dat niet uitgevoerd wordt.
  2. Maak een functionele vertaalslag van je strategische planning voor elke afdeling van je organisatie. Vergeet je sleutelfiguren op vlak van marketing, hrm en operations niet
  3. Teken concreet je strategisch plan uit in tijd, cijfers en verantwoordelijkheden.
  4. Voorzie de nodige middelen – Financiële middelen, menselijk kapitaal en tijd.
  5. Wie doet wat en tegen welke haalbare termijn?
  6. Communiceer ieders rol tot op elk niveau.
  7. Ga op zoek naar mensen met leiderschapsvaardigheden om de kar te trekken en naar mensen met goesting en doorzetting om de kar te duwen.
  8. Welk gedrag verwacht je van je medewerkers om de doelstellingen te behalen?
  9. Zorg voor een consistente opvolging van je successen, om de 30 dagen, om de 90 dagen. En vier! Successen vieren met je team zorgt voor verbondenheid en dat leidt uiteindelijk tot betere prestaties en tot het behalen van de volgende doelen.

Bedrijfsleiders zoals o.a. Wouter Torfs, Michèle Sioen en Vic Swerts waren nooit zo succesvol geweest als ze geen richting hadden gegeven aan hun beslissingen.

Wat moet jij veranderen om van je strategisch plan meer te maken dan enkel en alleen een oefening?

Over de auteur

Eric Debacker

Eric Debacker

Eric Debacker is de drijvende kracht achter gedreven.be. Met een MBA als achtergrond heeft hij een jarenlange internationale business én KMO ervaring. Het promoten van strategisch ondernemen voor ondernemers is zijn ultieme doelstelling.

7 tips om gedreven te ondernemen

Voor de ondernemer verloopt de weg naar succes vaak mat vallen en opstaan. Maar hoeveel kan je als mens dan aan? En hoe vaak kan je terugveren na een tegenslag? 

Met onze 7 tips sta je sterker in je schoenen.