gedreven team

In dit artikel

Hoe je met een degelijke strategie medewerkers aantrekt

De krapte op de arbeidsmarkt blijft bezorgdheid nummer 1 bij ondernemers. De resultaten van het Berenschot Strategie Trendsonderzoek 2022 kunnen niet duidelijker zijn. En de voorspellingen zijn dat dit nog jaren zo zal blijven. Hoe trek ik nieuwe medewerkers aan? En hoe zorg ik dat mijn goede medewerkers niet naar de concurrentie overlopen? Dit zijn vragen waar ondernemers dagelijks mee bezig zijn. Het is dus van groot belang om je bedrijf zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Je haalt het onderste uit de kan om leuke campagnes te voeren. Maar hiermee raak je enkel de oppervlakte van je bedrijf aan. Dit volstaat niet om mensen te overtuigen om bij jou aan de slag te gaan. Ga daarom dieper. Ontdek hier hoe je met een degelijke strategie medewerkers aantrekt.

Strategie geeft alle medewerkers een duidelijke richting


Een goed uitgebouwde strategie gaat over het maken van keuzes. Je kiest wie jouw klanten zijn. Je kiest welk aanbod je aanbiedt. En je kiest welke toegevoegde waarde je zal brengen aan je klanten. Ook jouw medewerkers hebben hier enorm veel baat bij. Niets vervelender dan elke dag andere instructies te krijgen die haaks op elkaar staan. Of dan je werk verloren te zien gaan omdat de leiding van het bedrijf plots van mening verandert. Dit doet mensen afhaken. En sollicitanten voelen al tijdens de gesprekken aan dat er iets niet klopt. Maak dus gerichte keuzes over wat je wil bereiken. Zo weet iedereen waar naartoe te werken en waarop te focussen. Met de neuzen in dezelfde richting is de motivatie des te groter. Iedereen ervaart dat het werk dat ze doen zinvol is. Zingeving in het werk is van onschatbare waarde om gedrevenheid te creëren. Jouw sollicitant ziet en voelt dit. En wil koste wat kost deel uitmaken van deze fantastische groep en meewerken om de doelen te behalen. Dankzij heldere actieplannen worden deze doelen effectief behaald. Wat dan weer extra motiverend is.

Strategie en organisatiecultuur gaan hand in hand


Zelfs al heb je duidelijke keuzes gemaakt. Dan nog is het belangrijk dat deze keuzes passen bij de organisatiecultuur van je onderneming. En omgekeerd. Dat je organisatiecultuur afgestemd is op de strategische keuzes die je maakt binnen jouw bedrijf. Organisatiecultuur draait rond duidelijke waarden. Het is belangrijk om medewerkers aan te werven die deze waarden volgen. Zo krijg je een sterk samenhangend team. En voelen nieuwkomers zich snel thuis. Weet dat dit cruciaal is om de loyaliteit van je medewerkers te verhogen en versterken. Als het totaalplaatje klopt, wordt jouw bedrijf heel aantrekkelijk voor nieuwe medewerkers. Hierdoor versterk je jouw duurzaam concurrentievoordeel ten opzichte van je concurrenten.


Lees ook ons blogbericht over het belang van organisatiecultuur voor jouw strategie.

Jouw strategie weerspiegelt je structuur en manier van leiding geven


Communiceer over de strategie van jouw bedrijf tijdens een sollicitatiegesprek. Kort en krachtig. Geef je missie en visie mee aan de kandidaten. Net zoals je doet bij je medewerkers. Leidinggevenden zijn belangrijk in het dagelijks werk van je medewerkers. Als het daar botst, dan zal de situatie vroeg of laat volledig afspringen. Door direct jouw strategie te communiceren, heeft de sollicitant direct een juiste eerste indruk over de manier waarop leiding gegeven wordt. En kan die persoon snel uitmaken of er op dat vlak een klik is of niet. Ligt de focus op een open communicatie en vlakke structuur? Of is er toch een hiërarchie? Dit is belangrijk om op voorhand duidelijk te maken. De ene persoon aardt beter in een vrije omgeving vol ruimte voor inbreng. Terwijl de andere zich veiliger voelt bij een duidelijke hiërarchie. Geef dit van bij het begin mee en trek zo de juiste mensen aan.

Bronnen


Berenschot Strategie Trendsonderzoek 2022

Over de auteur

Eric Debacker

Eric Debacker

Eric Debacker is de drijvende kracht achter gedreven.be. Met een MBA als achtergrond heeft hij een jarenlange internationale business én KMO ervaring. Het promoten van strategisch ondernemen voor ondernemers is zijn ultieme doelstelling.

7 tips om gedreven te ondernemen

Voor de ondernemer verloopt de weg naar succes vaak mat vallen en opstaan. Maar hoeveel kan je als mens dan aan? En hoe vaak kan je terugveren na een tegenslag? 

Met onze 7 tips sta je sterker in je schoenen.