In de wereld van de strategie lijken de afkortingen je rond de oren te vliegen. Toch zijn het stuk voor stuk heel interessante termen om je bedrijfsvoering naar een hoger niveau te tillen. Wees je concurrenten een stapje voor door deze termen te begrijpen en ze een plaats te geven in jouw strategie.
ROI of Return on Investment
Als bedrijf doe je investeringen. De ROI vertelt je wat een investering opgebracht heeft. Het is de verhouding tussen de opbrengsten en de kosten die je ervoor gemaakt hebt. Stel je voor dat je een flink budget geïnvesteerd hebt in een reclamecampagne. Dan wil je ook weten wat het effect was van deze campagne. ROI spreekt enkel over het financiële plaatje. Hoe hoger het percentage van je ROI, hoe beter. Het is een belangrijke parameter om je strategie op te stellen of bij te sturen.
KSF of Kritische Succesfactoren
Het succes van jouw bedrijf hangt af van jouw KSF’s. Welke factoren maken jouw bedrijf? Welke factoren zorgen er voor dat je jouw doelstellingen bereikt? Deze factoren vallen onder verschillende categorieën. Afhankelijk van jouw branche vind je jouw KSF’s in een of meerdere categorieën als technologie, opmerkelijke voordelen, kostenstructuur, merk, productcapaciteit of financiële sterktes. Denk goed na waarin je verschilt van je concurrenten en zet volop in op je kritische succesfactoren.
KPI of Key Performance Indicators
In het Nederlands vertalen we dit naar Kritische Prestatie Indicatoren. Bij het opstellen van je strategie, ga je doelstellingen formuleren. Maar daarmee is het werk nog niet gedaan. De opvolging van de doelstellingen is minstens even belangrijk. Die opvolging gebeurt met KPI’s. Per doelstelling bepaal je een of meerdere KPI’s om te meten of aan je doelstelling voldaan wordt. Plan op regelmatige basis een moment in om je KPI’s te overlopen. Zo ben je er op tijd bij om bij te sturen en alsnog je doelstelling te behalen.